What is the procedure if your lost your Malaysia Passport

I found that losing a passport is really a big problem plus a lot of hassle running between the gavornment department, in order to help others who might has some similar incident, the following some tips on what to do in the event you lost your passport.

Kes Kehilangan/Kerosakan Pasport Malaysia
Pasport Malaysia diistilahkan rosak jika :
Basah Diconteng / terconteng Dikoyak / Terkoyak Dibakar / terbakar Dimakan anai-anai/serangga Gambar pudar / luntur Butiran dalam pasport dipinda
Warganegara Malaysia yang telah kehilangan Pasport Malaysia perlu :
Membuat Laporan Polis (jika berkenaan) Jika memerlukan Pasport gantian, sila ke Pejabat Imigresen Negeri berdekatan tempat tinggal pemohon (kecuali Ibu Pejabat) untuk mengemukakan permohonan seperti berikut :
Borang Permohonan Pasport Malaysia (IM.42 Pin 1/97) Borang Soal Selidik Kehilangan Pasport MAlaysia (IM42c) Laporan Polis (2 Salinan) Laporan Jabatan Bomba; jika kehilangan dalam kebakaran (2 slinan) Kad Pengenalan (2 salinan) Gambar terbaru berukuran pasport Surat pengesahan bekerja dari majikan (2 salinan) dan jika berada diluar negara, perlu tunjukkan bukti Permit Kerja Salinan Pasport Malaysia yang hilang (jika ada) 2 salinan Sijil Perkuan Cemas beserta Laporan dari Pejabat Imigresen Lapangan Terbang/pintu masuk (jika kehilangan berlaku semasa lawatan singkat seperti malancong, menghadiri seminar/persidangan antarabangsa atau mengikuti kursus jangka opendek diluar negara) 2 salinan surat pengesahan taraf (jika pemohon bertaraf penduduk tetap diluar negara) 2 salinan surat pengesahan banjir dari pihak berkuasa tempatan (jika kehilangan kerana banjir) 2 salinan surat pengesahan / tawaran belajar di luar negara 2 salinan sijil perkahwinan / surat cerai (jika bawah 18 tahun dan telah berkahwin) Jika pemohon dibawah usia 18 tahun, 2 salinan kad pengenalan ibu atau bapa.
Makluman
Jika semasa kehilangan Pasport Malaysia berlaku pemohon berada di luar negara kerana menetap sebagai Penduduk Tetap, bekerja atau sedang melanjutkan pelajaran, permohonan hendaklah dikemukakan di Pejabat Perwakilan Malaysia di seberang laut yang berdekatan. Permohonan untuk Pasport Malaysia gantian kerana kehilangan akan di hantar melalui Beg Diplomatik oleh PErwakilan Malaysia ke Bahagian Keselamatan Dan Pasport, Ibu Pejabat Imigresen, Putrajaya. Jadual setiap penghantaran adalah 1 kali dalam sebulan dan keseluruhan tempoh yang diambil untuk proses siasatan dan keputusan permohonan sehingga Pasport Malaysia siap dihantar kepada Perwakilan adalah dalam tempoh 3-4 bulan. Ini adalah anggaran untuk permohonan yang lengkap mengikut prosedur kes kehilangan.


http://www.imi.gov.my/index.php/bm/perkhimdmatan/warganegara/pasport-/pasport-malaysia-antarabangsa

No comments:

Post a Comment